ארגון שמתאים לבני אדם
15-03-2020
המצב החדש שנקלענו אליו מכריח אותנו למצוא פתרונות יצירתיים כדי להמשיך לשמר שגרה בסיטואציה לא שגרתית.
אין לי מושג מה יוליד יום ואיך (ובעיקר מתי) תיגמר המגיפה הזו, מה שאני די בטוח זה שהיא תשאיר אחריה רשימה ארוכה של פתרונות יצירתיים שישרתו את האנושות גם אחרי שהיא תעלם.
כי בני אדם כמו וירוסים (ותסלחו לי על ההשוואה) הם יצורים אדפטיביים. אנחנו מסתגלים יחסית מהר למצבים חדשים ומצליחים להוציא מעצמנו יצירתיות וחדשנות במובנים רבים.
אנחנו כבר רואים איך המגזר העיסקי, החברתי ובמיוחד הציבורי מתארגנים מחדש לתת מענה לצרכים שהתרגלנו אליהם וגם לצרכים החדשים שנולדו כתוצאה מהמצב החדש.
השאלה הנשאלת היא איך ארגונים יכולים לשמר/לייצר את היכולת הזו להיות אדפטיביים גם במצבים שהם לא מצבי קיצון.
התשובה לשאלה הזו כמו לרב הסוגיות הארגוניות קשורה לדעתי למערכות היחסים בין העובדים לארגון.
יש הרבה צדדים ליצירתיות וחדשנות.
אחד מהם הוא אומץ.
צריך אומץ כדי לצאת מחוץ לקופסא, כדי לדחוף לפתרון לא מקובל נגד הזרם.
כדי שהעובדים יביאו למקום העבודה את האומץ והיצירתיות שלהם, הם צריכים שהעבודה שהם עושים תהיה קשורה לערכים שהם מאמינים בהם, שהיא תהיה מחוברת לתשוקה שלהם, שהם ירגישו שהם חלק ממשהו שהוא גדול מהם,שהם חלק מצוות מנצח...
כשמקום העבודה מקיים את חלקו בחוזה הלא כתוב עם העובדים ומספק להם משמעות, הם ימלאו את חלקם ויביאו לעבודה את האומץ וכישורי היצירתיות והאדפטיביות שלהם.
ואם תשאלו (ובצדק) איך מייצרים מערכת יחסים כזו בין הארגון ועובדיו, אומר שתבדקו איפה אתם על הציר שבין ארגון מוטה אנשים לארגון מוטה משימה או כמו שגארי האמל אומר תתחילו עם זה שהארגון שלכם יתאים לבני אדם.