מה בין אג'ייל לאג'יליות – האם עידן האג'ייל עומד להסתיים?

03-01-2021

אני שם לב שהרבה פעמים מתייחסים למילים יעילות ואפקטיביות כאל מילים נרדפות.

אולי זה בגלל הדימיון באופן בו מבטאים אותן באנגלית: effective ו efficient ואולי בגלל סיבות אחרות.

כך או אחרת, המשמעות של המילים שונה ויש מקרים בהם הן אפילו סותרות.

יעילות קשורה להקטנת ההשקעה והביזבוז בדרך לביצוע המשימה.

אפקטיביות קשורה ליכולת לבצע משימה שתיצור impact, תשפיע, תהיה בעלת משמעות.

אם תרצו, "להיות אפקטיבי זה לעשות את הדבר הנכון ואילו להיות יעיל זה לעשות נכון את הדבר" (לא הצלחתי למצוא את המקור לציטוט)

בואו נבחן את זה דרך המשימה המרכזית של ארגון בשלבים השונים של ההתפתחות שלו.

סטרטאפ הוא דוגמא קלסית לארגון בתחילת חייו, שהמשימה המרכזית שלו היא לייצר impact, לחדור לשוק או לתודעה של משתמשים או משקיעים.

בשלב הסטרטאפי שלו, הארגון נדרש להיות אפקטיבי.

אסור לו להשקיע אנרגיה ביעילות שלו.

להיפך – הוא משקיע בכיוונים שונים, בודק היתכנויות, שווקים, טכנולוגיות, משקיעים ומודלים עסקיים.

הוא בודק כיוון מסויים, במטרה לגלות את נקודות הכשל כמה שיותר מהר ולנסות משהו אחר.

זו בדיוק המשמעות של Agility.

זה תהליך בזבזני בהגדרה – כי רק אחוז קטן מהיוזמות והניסיונות שלו ישא פירות.

אם corporate היה מתנהל בצורה כזו, היינו אומרים עליו שהוא לא יעיל. אבל כשמדובר בסטרטאפ – זה בדיוק האופן שבו היינו מצפים ממנו לפעול.

למה? כי כך הוא יוכל מהי הדרך שלו לייצר impact.

Agility קשורה ישירות לאפקטיביות של הארגון!

עכשיו, בואו ניקח ארגון בוגר.

ארגון שיש לו לקוחות רבים, הוא רווחי והוא שחקן משמעותי בזירה שבה הוא פועל.

ארגון כזה נדרש לתחזק מטה כדי לתמוך בלקוחות, בספקים, בעובדים ובשאר בעלי העניין הרבים שמשפיעים ומושפעים מפעילות הארגון.

הוא מפתח מודל אופרטיבי שתפקידו להסדיר את הפעילות הפנימית הענפה ולחבר בין השחקנים השונים שלוקחים בה חלק.

זו פעילות יקרה ולכן ארגון כזה ישקיע בהגדלת היעילות.

הם ינסה להקטין עלויות, לשפר איכות, לקצר תהליכים ולסגור מעגלים קצרים.

בשלב מסוים הוא עלול לחצות גבול בלתי נראה שאחריו הוא עסוק הרבה יותר ביעילות מאשר באפקטיביות (אחת הסיבות לכך היא שיעילות קל יותר למדוד ומנהלים מאוד אוהבים מספרים וגרפים).

מכיוון שהוא עסוק יותר ויותר בלשכלל את מה שהוא עשה אתמול, הוא משקיע פחות ופחות במה שעליו לעשות מחר, וכך הוא הופך להיות חשוף לאיומים שיתפתחו בגלל שינויים באקוסיסטם שבו הוא פועל.

{

בסוגריים נאמר שזה המקום לחדד הבדל בין עוד צמד מילים שלעיתים מבלבלים ביניהן.

Robustness ו Resiliency.

שתיהן מתייחסות לעמידות אבל הן שונות באופן מהותי מאוד לענינינו.

Robustness מתייחסת למערכת שיכולה לשרוד לאורך זמן ללא שינוי. מערכת שתוכננה כך שתהיה חזקה מספיק לעמוד בתנאי הסביבה.

לעומתה Resiliency מתייחסת למערכת שיכולה לשרוד לאורך זמן דווקא בגלל שהיא משתנה כל הזמן בהתאם לתנאים בסביבה.

ארגונים שמשקיעים בעיקר ביעילות מחזקים את ה Robustness שלהם.

ארגונים שמשקיעים באפקטיביות שלהם מחזקים את ה Resiliency שלהם.

סגור סוגריים.

}

עכשיו, הייתם מצפים שהAgile (אני מתכוון לאותן פרקטיקות ומתודות שמקובל לקרוא להן כך) יעזור לארגון להיות... הממ.. ובכן – אג'ילי. להמציא את עצמו מחדש, להיות אפקטיבי.

אז זהו שלא.

אתם יודעים על מה מדברים בפגישת שיווק של ליווי ויעוץ Agile (ויצא לי להיות בלא מעט)?

  • על הגברת התקשורת בתוך צוותי העבודה ובין הצוותים השונים
  • על שיפור איכות התוצרים
  • על הורדת כמות השינויים של הדרישות
  • על סנכרון בין תיעדופים של קבוצות ובעלי עניין שונים
  • וכיו"ב

כל אלו הנושאים חשובים מאוד – אם מה שחשוב לכם הוא היעילות של הארגון.

Agile יכול לעזור מאוד לקדם את יעילות הארגון!

 

אתם קולטים לאם זה הולך, נכון?

כשהארגון צעיר וקטן הוא לא זקוק לAgile כדי להיות אג'ילי – הוא פשוט כזה.

וכשהוא גדל, הAgile כבר לא יכול לעזור לו להיות אג'ילי.

המקומות שבהם Agile ו Agility נפגשים הם מעטים והם קורים בארגונים מסוג מסוים בשלבים מאוד מסוימים של חיי הארגון.

אגב, אם אתם מחפשים הוכחה למה שאני אומר...

מי שמכיר את הטרנדים של עולם הטכנולוגיה יודע שהאינדיקציה לכך שטכנולוגיה מסוימת סיימה את דרכה היא כאשר חברות היעוץ הגדולות ממליצות לארגונים הממשלתיים וחברות הענק המסורתיות שעובדים איתם לרכוש אותה.

הן משתמשות בעובדה שהטכנולוגיה הזו כל כך מקובלת בתעשיה כדי לשכנע את הלקוחות שלהן שזה בטוח לאמץ אותה.

זה קורה כשהתעשייה כבר לגמרי בתוך תהליך אימוץ של טכנולוגיה חדשה.

זה בדיוק מה שקורה עם Agile.

אם McKeinsey, BCG ופירמות יעוץ גדולות אחרות ממליצות ללקוחות הענקיים והמסורתיים שלהם להטמיע Agile זה אומר שהמתודה נמצאת בשלבים האחרונים של ה life cycle שלה.

צריך להסתכל לשוליים ולראות את המגמות שמתפחות שם – ה early adaptors כבר מאמצים את מה שבקרוב יהפוך ל mainstream החדש.