פרק 1: יחסינו לאן

30-06-2019

נהלים, פרוצדורות, תהליכים, מנגנונים, שיטות, כלים, שגרות, מבנים... 

או במילה אחת המודל האופרטיבי של כל מערכת ארגונית. 

אם תרצו, עמוד השדרה של הארגון. 

ולארגון, כמו לבני אדם, אין דרך להתקדם ללא עמוד השדרה הזה. 

אבל זה לא מספיק. 

המרכיב השני – והלא פחות חשוב – ליכולת של ארגון להתקדם הוא מערכות היחסים שמתקיימות בו. 

אני מוצא שבלא מעט ארגונים הרבה יותר נח לדבר על נהלים מאשר על יחסים – ופה טמון לפעמים שורש הבעיה שלהם. כשלא מדברים על יחסים, מתנהגים אותם – וכאשר מנסים לפתור בעיה של יחסים רק בעזרת נהלים, אנחנו לא מקדמים את הארגון אלא רק מתחפרים בעוד ועוד נהלים. 

מכירים את זה שבעיות אופרטיביות פשוטות לניהול פתאום הופכות למסובכות? בדרך כלל אם תחפרו תמצאו שם שאלה לא פתורה של יחסים: יחסים בין אישיים, יחסים בין צוותים או מחלקות, יחסים בין הנהלה לעובדים... 

למה כל כך לנו קשה לדבר על יחסים בעבודה? יש מגוון של סיבות. סיבה אחת היא שדיבור על יחסים דורש מאיתנו לחשוף אזורים אישיים ופגיעים וכדי להיות מסוגלים לאפשר גישה לאזורים האלה דרושה תחושה של ביטחון ואמון. 

מנהלים! כשמשהו בהתנהלות של הארגון שלכם לא "עובד" כמו שצריך, כשאתם לא מצליחים לגרום לדברים לקרות כמו שאתם מצפים – תתחילו בזה שתחשבו מה ההתנהלות הזו מספרת לכם על מערכות היחסים בארגון.