פרק 11: תרמית המכבסה

08-09-2019

היי כולם, 

אנחנו ממשיכים במסע שלנו לגיבוש שפה ארגונית מעודדת מחוברות. 

והיום על שיח נורמות מול שיח נהלים. 

נתחיל בטיפ:

אם אתם מזהים סביבכם איזור עמוס בנהלים מסורבלים וקטנוניים, תחשבו איזה נורמות מקולקלות הוא מכסה.

כהרגלנו נסביר בעזרת דוגמא: 

עבדתי פעם בארגון שהיו בו נהלים על נהלים על נהלים באופן מוגזם ומופרך בכל מה שנוגע לתקשורת בין יחידות שונות.

כשביקשתי מהמנהלים לאפיין את הנורמות בארגון בכל מה שקשור לתקשורת, הם ענו לי שהנורמות מאופיינות במאבקי כח, זריקת אחריות והעדפת כמות על איכות.
במקום לטפל בגורמים לכך שאלו היו הנורמות ההתנהגותיות בארגון, המנהלים יצרו מערכת מסורבלת של נהלים. אלא שהנהלים האלה לא נועדו להתגבר על הנורמות אלא כדי להגן על האינטרס של כל מחלקה בסביבה בה קיימות הנורמות האלו.

למשל: כשמנהלים הרגישו שמחלקה אחרת זורקת אליהם משימות מעבר לגדר, הם פשוט יצרו נוהל שמגביהה את הגדר ולכן העבודה המרכזית שלי היתה ללמד את מנהלי המחלקות להשתמש בשיח ממוקד נורמות. 

לאט לאט חומות החשדנות בינהם החלו להתפורר. שכבת ההגנה שלהם התקלפו, מה שיצר בתוך צוות המנהלים אינטימיות ואמון שהלכה והתפשטה אל כל הארגון. והכי חשוב איפשר לרדד בצורה משמעותית את הנהלים והפך את העבודה לפשוטה יותר ונעימה יותר.

פה המקום לומר שנהלים הם לא פעם מכבסה ארגונית. מכבסה שנועדה "להלבין" את האופן בו אנחנו פועלים ולהקל עלינו להתנהג על פי קודים שלא נח לנו לחשוב שאנחנו פועלים לפיהם.

תחשבו על זה ככה:

מה יהיה לכם יותר קל להגיד לעובדים שלכם: 

- אם מחלקה אחרת מעבירה לכם משימה, תהיו ראש קטן ותמציאו תרוץ לדחות אותה

או

- יש נהלים להעברת אחריות בין מחלקות - תיצמדו אליהם

סביר להניח שתרגישו נח יותר עם המשפט השני למרות שבפועל אתם אומרים את הראשון.
ומכיוון שאנחנו לא מסוגלים להסתכל לעובדים שלנו (ולעצמנו) בעינים ולדרוש מהם להיות ראש קטן אז אנחנו משתמשים במכבסה: תיצמד לנוהל.

שיח ממוקד נורמות מתרגם את הפעולות וההחלטות שלנו לשפה נורמטיבית. הוא כופה עלינו לבחון את מה שאנחנו אומרים ועושים דרך הנורמות שהם מייצגים וכך הוא חושף את תרמית המכבסה.